5 Wież to gra karciana, w której gracze stają się architektami rywalizującymi o zbudowanie jak najwyższych wieży. Każdy gracz buduje pięć różnych wież - leśną, złomową, piaskową, nawiedzoną i tortową. W miarę postępów w grze gracze stopniowo zdobywają karty reprezentujące piętra wieży, które układają przed sobą i składają w poszczególne wieże. Na koniec gry gracze otrzymują za nie punkty, a zwycięzcą zostaje gracz z największą ilością punktów.
Przygotowanie do gry
Gracze tasują karty pięter wieży, aby utworzyć talię doładowania w zasięgu wszystkich graczy. Karty te określają typ wieży (las, złom, ...), w której można użyć danej karty. Zawierają również liczbę 0-15, która następnie określa pozycję karty w wieży (wyższe piętro wieży musi mieć niższą liczbę niż poniższe piętro).
Obok talii doładowania pozostawiono miejsce na menu z pięcioma kartami i stos kart odrzuconych.
Przebieg gry
Gra toczy się przez kilka rund, a na początku każdej z nich wykładana jest pięciokartowa oferta. Następnie gracze wykonują kolejne trzy kroki:
1. Licytacja: gracz rozpoczynający mówi, iloma kartami z oferty jest zainteresowany; pozostali gracze muszą następnie albo zwiększyć ofertę (tj. wykazać zainteresowanie większą liczbą kart), albo spasować. Trwa to do momentu, aż wszyscy gracze złożą swoje oferty lub do momentu, gdy jeden z nich powie maksymalną liczbę 5; następnie gracz, który złożył najwyższą ofertę, bierze odpowiednią liczbę kart z wybranej przez siebie oferty.
2. Budowa: gracz, który otrzymał karty, może najpierw zburzyć jedną kartę z jednej ze swoich wieży i umieścić ją na swoim stosie gruzu. Następnie dodaje wszystkie zdobyte karty do swoich rozebranych wież, z zastrzeżeniem kilku zasad:
- gracz może zbudować tylko jedną wieżę każdego typu;
- w każdej wieży muszą znajdować się karty tylko jednego typu;
- każda karta musi mieć niższy numer niż karta znajdująca się piętro niżej - są dwa wyjątki: każda karta może zostać umieszczona na karcie #8, a każda karta z #9 może zostać umieszczona na dowolnej karcie (z wyjątkiem #0);
karta #0 zakrywa całą wieżę - nie można na niej położyć żadnej karty ani jej zburzyć.
3. Czyszczenie: nieodebrane karty są umieszczane na stosie kart odrzuconych. Graczem rozpoczynającym jest gracz siedzący po lewej stronie gracza, który budował w zakończonej rundzie, i rozpoczyna się następna runda.
Po zebraniu wszystkich kart z talii doładowania gracze tworzą nową talię z kart ze stosu kart odrzuconych.
Koniec gry
Gra w 5 Wież kończy się na koniec rundy, w której doładowywana jest talia po raz drugi. Następnie gracze obliczają swoje punkty zwycięstwa: otrzymują jeden punkt za każdą kartę w swoich wieżach; wieże zakryte kartą z #0 i najwyższa wieża są punktowane jeszcze raz (więc jeśli najwyższa wieża jest zakryta kartą z #0, gracze otrzymują trzy punkty za każdą kartę w niej). Następnie odejmują punkty za zburzone piętra wieży: tracą 1 punkt za każdą kartę, a każda kolejna karta jest zawsze warta jeden punkt karny więcej. Gracz z najwyższą łączną liczbą punktów zostaje zwycięzcą.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Ondřej Podavka za jego uprzejmą zgodą.