W grze Zamek Kombo (oryginalna nazwa: Castle Combo) gracze starają się zaludnić swój zamek i wioskę dziewięcioma postaciami, które będą się jak najlepiej uzupełniać. Powstały skład da graczom punkty na koniec gry, a gracz z największą liczbą punktów zostanie zwycięzcą gry.
Przygotowanie gry
Głównym elementem gry są karty postaci, które podzielone są na kilka rodzai. Są to postacie zamkowe i wieśniacy. Gracze tasują oba typy, tworząc dwie talie doładowań. Nadal odwracają 3 wierzchnie karty z każdej z nich, aby utworzyć 2 oddzielne układy.
Każda karta postaci zawiera kilka istotnych informacji
- koszt w złocie - tyle gracz musi zapłacić, jeśli chce umieścić kartę postaci w swoim zamku.
- informację, czy jest to postać z zamku, czy z wioski - wykorzystywana głównie do punktowania warunków na koniec gry.
- jedna lub dwie różnokolorowe tarcze (z łącznie sześciu kolorów) - ta informacja również służy głównie do końcowej punktacji.
- warunki punktacji - używane do obliczania punktów, które gracz otrzyma za daną kartę (np. 2 punkty za każdą postać z niebieską tarczą, 3 punkty za każdą zieloną tarczę w tym samym rzędzie lub kolumnie zamku, ...).
- natychmiastowy efekt - który jest oceniany po umieszczeniu karty w zamku (np. przyrost złota zgodnie z określonymi warunkami itp.)
Obok menu kart wioski gracze umieszczają figurkę posłańca, który określa, z którego menu gracze mogą kupować postacie do swoich zamków podczas gry (a niektóre karty postaci spowodują przeniesienie posłańca na drugie menu).
W ostatnim kroku gracze przygotowują wspólny zasób żetonów złota i kluczy do wykorzystania do różnych efektów podczas gry (żetony złota głównie do zakupu postaci). Na początku każdy gracz otrzymuje 2 klucze i 15 żetonów złota.
Grę w Zamek Kombo może rozpocząć losowo wybrany pierwszy gracz.
Przebieg gry
Partia gry trwa łącznie 9 rund, w których każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie postaci i umieszcza ją przed sobą w siatce 3×3. W trakcie rund gracze wykonują na zmianę następujące akcje:
-
Użycie klucza (akcja opcjonalna = gracz nie musi go użyć)
W tym kroku gracz może wydać jeden ze swoich kluczy, co pozwoli mu albo przesunąć figurkę kuriera na drugą z oferowanych kart postaci, albo usunąć wszystkie karty z oferty, na której znajduje się kurier, i zastąpić je nowymi.
-
Kupienie karty postaci (akcja obowiązkowa)
Gracz musi wybrać jedną z 3 kart w menu, na której znajduje się figurka kuriera. Musi zapłacić za nią określoną cenę w złocie (niektóre karty postaci mogą obniżyć tą cenę), a następnie umieszcza kartę przed sobą, tak aby karty tworzyły siatkę 3×3.
Pozycja karty na koniec gry będzie miała duży wpływ na ostateczny wynik, dlatego należy wziąć pod uwagę nie tylko cechy umieszczanej karty, ale także cechy już umieszczonych kart.
-
Ocena efektu właśnie wyłożonej karty postaci (akcja obowiązkowa)
Karty postaci często mają różne efekty, takie jak zdobywanie złota lub kluczy, które mogą być warunkowane na różne sposoby. Na przykład niektóre postacie zyskają 1 sztukę złota za każdą postać z czerwoną tarczą lub sztukę złota dla każdej postaci o koszcie 0. Mogą też przynieść 1 sztukę złota wszystkim przeciwnikom, i tak dalej.
Kilka kart ma stały efekt, zmniejszając koszt kart postaci o 1 złoto (obu typów lub tylko jednego).
-
Przesunięcie figurki kuriera (akcja obowiązkowa)
Jeśli aktualnie zagrana karta postaci zawiera symbol ruchu kuriera, gracz musi wykonać ten ruch.
Teraz następny gracz w kolejności może kontynuować.
Koniec gry
Gra w Zamek Kombo kończy się po 9. rundzie gry, kiedy gracze powinni mieć przed sobą wyłożone 9 kart postaci. Za te karty gracze zdobywają punkty zgodnie ze swoimi warunkami punktacji (plus jeden punkt za każdy niewykorzystany klucz).
Gracz z największą liczbą punktów zostanie zwycięzcą gry.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.