Paryż w latach dwudziestych XX wieku. Już wtedy oferował wiele ciekawych miejsc do odkrycia. Słynna na całym świecie Wieża Eiffla, romantyczne Pola Elizejskie, przesiąknięta historią Bastylia czy zachód słońca na Montmartre? To wszystko jest warte odwiedzenia.
Wsiąść do Pociągu: Paryż jest kolejnym miastem z serii Wsiąść do Pociągu, podobnie jak San Francisco czy Londyn. Nic dziwnego, że przenosi graczy do Paryża i jego sieci autobusowej. Podobnie jak w innych grach z serii, gracze będą łączyć lokalizacje w mieście, zdobywając punkty, aby mieć ich więcej na końcu niż ich przeciwnicy.
Przygotowanie gry
Głównym elementem gry jest plan Paryża z poszczególnymi lokacjami, takimi jak Montmartre, Notre Dame, Bastylia, a także trasami między nimi. Każda taka trasa ma swój kolor i długość (1-3 pola). Gracze rozkładają planszę na środku stołu (podłoga lub inny obszar, na którym lubią grać).
Następnie każdy gracz wybiera kolor i bierze 15 autobusów w danym kolorze. Gracze będą używać tych autobusów do zajmowania torów na planie gry, a gdy ich zasobyzostaną zużyte, gra się kończy.
Następnie gracze tasują talię kart Lokomocji i rozdają po dwie losowo każdemu z nich. Karty te mają różne kolory (takie same jak tory na planie gry), a gracze będą ich używać do zajmowania tych torów. Następnie gracze wyłożą pierwszych 5 kart z talii tworząc ofertę.
Ostatnim istotnym elementem rozgrywki są karty Biletów. Reprezentują one zadania do wykonania, za które gracze otrzymują dodatkowe punkty na koniec gry (jeśli je wykonają). Gracze potasują karty, a każdy z nich otrzyma po dwie. Gracz musi zatrzymać przynajmniej jedną z nich, ale może zatrzymać obie.
Przebieg gry
Wsiąść do Pociągu: Paryż rozgrywa się niemal identycznie jak w innych grach z serii Wsiąść do Pociągu. Rozgrywka toczy się w turach, w których gracze zmieniają się, a w swojej turze gracz musi wybrać i zagrać jedną z poniższych akcji:
- Dobieranie kart Lokomocji - używając tej akcji, gracz dobiera 2 karty w dowolnej kombinacji z talii kart transportu lub ze swojego zasobu publicznego (5 znanych kart). Uwaga: karta autobusu (= joker) w ofercie publicznej liczy się jako 2 karty. Kiedy gracz wybierze kartę (karty) z oferty publicznej, uzupełnia ją z talii dla następnych graczy w kolejności.
- Utworzenie połączenia - Kiedy gracz wybierze tę akcję, ogłasza, który tor na planszy chce zająć i, w zależności od jego koloru i długości, musi odrzucić odpowiednią liczbę kart Lokomocji w odpowiednim kolorze. Karty autobusów służą wtedy jako joker i mogą zostać użyte w dowolnym kolorze.
- Dobieranie kart Biletów - w tej opcji gracz bierze 2 górne karty z odpowiedniej talii i musi zatrzymać przynajmniej jedną z nich. Może jednak zatrzymać obie.
Charakterystyczną cechą Wsiąść do Pociągu: Paryż jest zbieranie kolorów francuskiej flagi. Biorąc czerwony, niebieski lub biały tor, gracz zatrzymuje jedną z tych kart przed sobą (chyba że ma już taką kartę przed sobą). Jeśli uda mu się w ten sposób ułożyć całą flagę (wszystkie 3 kolory), otrzymuje dodatkowe 4 punkty, odrzuca karty i może rozpocząć zbieranie kart do kolejnej akcji.
Po zebraniu i zagraniu swojej akcji przekazuje pałeczkę graczowi zgodnie z ruchem wskazówek zegara i gra toczy się dalej,
Koniec gry
Gdy któremuś z graczy na koniec jego tury pozostaną 2 lub mniej znaczników autobusu, rozpoczyna się ostatnia runda gry. Oznacza to, że wszyscy grają jeszcze jedną turę, a następnie gra się kończy.
Po zakończeniu gry wszyscy sumują punkty za:
- zajęte linie i utworzone flagi francuskie (gracze powinni liczyć te punkty w sposób ciągły); oraz
- ukończone karty Biletów (i odejmują punkty za nieukończone karty Biletów).
Zwycięzcą gry zostaje gracz z największą liczbą punktów. W wypadku remisu obowiązują bardziej szczegółowe zasady wyłaniania zwycięzcy.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.