Już sama nazwa gry Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana sugeruje, o jaki rodzaj gry chodzi. Gracze wcielą się w role słynnych bohaterów z Władcy Pierścieni i przejdą przez 18 rozdziałów obejmujących wydarzenia z pierwszej księgi tej legendarnej trylogii. A główną mechaniką rozgrywki będzie granie i zbieranie lew (więcej poniżej).
Przygotowanie do gry i główne elementy gry
Na początku gry gracze obierają kartę rozdziału, który chcą rozegrać, najlepiej rozgrywając historię w kolejności od rozdziału 1 do 18. Karta ta opisuje, jacy bohaterowie będą dostępni podczas rozgrywania rozdziału, a także warunek zwycięstwa:
- Albo jest to tak zwana krótka rozgrywka i gracze muszą jedynie ukończyć zadania poszczególnych postaci, którymi grają, lub
- jest to długa rozgrywka i wtedy gracze muszą ukończyć zadania wszystkich postaci dostępnych w danym rozdziale (co może oznaczać rozegranie wielu rund, w których gracze zmieniają postacie i rozgrywają rozdział od samego początku).
Gracze dodają dostępne karty postaci do karty rozdziału na środku stołu. Każda postać ma swoje własne zadanie, które gracz musi wykonać w rundzie gry jak również działania przygotowawcze, które gracze muszą podjąć przed rozpoczęciem gry.
Zadania obejmują na przykład wymóg zdobycia 3 lew w rundzie (zadanie Bilbo) lub zdobycia jak najmniejszej liczby lew w danej rundzie (zadanie Pippina).
Kolejnym ważnym elementem jest 37 głównych kart gry, które są podzielone na 4 podstawowe „kolory” (pagórki, góry, lasy i cienie) o wartościach 1-8. Pozostałe 5 kart ma specjalny „kolor”, a mianowicie chodzi o pierścienie o wartościach 1-5. Wszystkie karty są tasowane, jedna jest odkładana na bok jako „zagubiona karta”, a reszta jest rozdawana graczom (z drobnym wyjątkiem w grze 2-osobowej).
Gracz, który otrzymał kartę pierścienia o wartości jeden, staje się Frodo i podczas gry będzie śledził, czy karty pierścienia mogą już zostać wyciągnięte (warunek jisat musi zostać spełniony).
Na podstawie otrzymanych kart gracze wybierają spośród dostępnych postaci te, których zadania wydają się najłatwiejsze do wykonania. Ostrzegamy, że niektóre postacie mogą być oznaczone jako obowiązkowe przez kartę rozdziału i gracze muszą je wtedy obrać do danej rundy.
Teraz gracze nadal będą wykonywać akcje przygotowania wymienione na wybranych kartach postaci (niektórzy mogą wymieniać się kartami z innymi itp.).
Runda/rozdanie może się rozpocząć.
Przebieg gry (= jedna runda)
Pierwszy gracz (Frodo w pierwszym sztychu) zagra jedną ze swoich kart, aby określić kolor tego lewa i wartość pierwszej karty. Następny gracz w kolejce musi zagrać kartę w tym samym kolorze i o wyższej wartości. Jedynie w wypadku, że nie może (ale naprawdę nie może), może dobrać kolejną dowolną kartę.
Gdy wszyscy gracze zagrają jedną kartę, ustalane jest, kto wygrał lewę. Jest to gracz, który zagrał kartę w kolorze tego lewa (= kolor pierwszej zagranej karty) i ta karta miała najwyższą wartość. Gracz ten bierze wszystkie zagrane karty i staje się pierwszym graczem w następnym sztychu.
Specjalna zasada dotyczy kart pierścieni. Gracze mogą zagrać te karty dopiero od momentu, w którym jeden z nich zagrał kartę, ponieważ nie posiadał wymaganej karty. Ponadto karta pierścienia o wartości 1 jest najpotężniejszą kartą w grze, a gracz, który zagra ją w lewie, może zdecydować, czy ten lewę wygrywa (niezależnie od innych zagranych kart), czy też zwycięzca jest określany przez normalną zasadę.
Koniec gry (rundy i rozdziały)
Runda gry kończy się, gdy gracze zagrają wszystkie główne karty, które otrzymali na początku. Jeśli wszyscy gracze ukończyli zadania swoich postaci w danej rundzie, wygrali. Zależy to od tego, czy rozdział jest krótki, czy długi:
- Jeśli jest to krótka rozgrywka, wygrywają całkowicie (muszą tylko ukończyć zadania wybranych przez gracza postaci, aby wygrać) i mogę przejść do następnego rozdziału.
- Jeśli grali w długą rozgrywkę, muszą upewnić się, że ukończyli zadania wszystkich postaci wyznaczonych przez rozdział. Jeśli nie mogli rozegrać jednej rundy wszystkimi postaciami, muszą rozegrać kolejną rundę, aż ukończą w ten sposób zadania wszystkich postaci.
Jeśli jednak choć jeden gracz nie wykona zadania swojej postaci, runda kończy się przegraną, a gracze muszą rozegrać rozdział od początku.
Kampania
Aby rozegrać inne rozdziały, gra zawiera 96 kart rozdziałów, z czego 18 kart określa zasady rozdziału, a pozostałe służą do ich rozgrywania. Zazwyczaj chodzi o:
- nowe karty postaci (z nowymi zadaniami),
- karty zagrożeń, które wpływają na zadania niektórych postaci (np. Sama),
- karty wydarzeń, które zmieniają zasady gry,
- karty prezentów, które rozdział przydziela określonym postaciom, które mogą następnie korzystać z zalet tego typu kart.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.