Thunder Road: Vendetta to gra wyścigowa, w której każdy gracz otrzymuje drużynę składającą się z trzech samochodów i jednego helikoptera. Ich celem jest ukończenie wyścigu jako pierwszy. Lub pozostanie ostatnim ocalałym na torze wyścigowym. Obie strategie są całkowicie równe. W grze chodzi więc nie tylko o szybkość i zwinność, ale także (a może przede wszystkim?) o celowe zderzenia i ostrzeliwanie szeregów przeciwników. W tym wyścigu nie znajdziemy zbyt wielu zasad, każda droga prowadząca do zwycięstwa jest dobra i dozwolona.
Przygotowanie do gry oraz wprowadzenie do głównych elementów gry
Pięć dwustronnych plansz toru wyścigowego służy do utworzenia stosu mety, a trzy z nich służą do zbudowania początku toru wyścigowego. Każda plansza jest podzielona na pola gry, które tworzą sześciokątną siatkę. Każde pole ma określony typ/projekt, który wskazuje, jak trudno jest przejechać przez to pole podczas wyścigu. Niektóre pola są całkowicie nie do przebycia.
Gracze losowo umieszczają zakryte żetony zagrożeń na oznaczonych polach toru wyścigowego. Żetony te wskazują różne uszkodzenia, które zostaną poniesione przez pojazdy, które zdecydują się przejechać (lub wylądować) na danym polu toru, na przykład po kolizji. Może to być na przykład rozbity samochód (prawdopodobnie z poprzedniego wyścigu), mina lub plama oleju. Ale jeśli zawodnik ma szczęście, może to być również czysty tor.
Żetony uszkodzeń są tasowane przez graczy, tworząc pakiet doładowań. Gracze dodają je do swoich samochodów, gdy coś lub ktoś je uszkodzi, przy czym samochód staje się niezdolny do jazdy przy drugim uszkodzeniu (ale nadal można go naprawić). Ponadto żeton uszkodzenia, po zdobyciu, może przesunąć samochód po torze wyścigowym (np. żeton poślizgu) lub uszkodzić inny samochód w określonym kierunku (żeton odłamka).
Następnie każdy gracz otrzymuje 3 samochody w swoim kolorze (mały, średni i duży - rozmiar wpływa na różne cechy podczas gry) oraz jeden helikopter. Nie ściga się on, ale gracze mogą wezwać go na tor, a następnie zaatakować (i uszkodzić) rydwany, a także uszkodzić rydwan ze swojej stajni. Oprócz tych elementów gracze biorą planszę rozkazów, 3 plansze pokładów (po jednej dla każdego samochodu) i 4 zwykłe sześciościenne kości ruchu. Gracze umieszczają pojazdy przed pierwszą planszą toru wyścigowego, a następnie umieszczają je na torze w trakcie gry.
Ponadto gracze przygotują kilka innych specjalnych kości, które będą miały wpływ na różne sytuacje w grze. Na przykład kość kolizji, kość strzelania, kość kaskaderska itp.
Przebieg gry
Rozgrywka w Thunder Road: Vendetta składa się z rund i tur. Na początku rundy wszyscy gracze rzucają wszystkimi czterema kośćmi ruchu, a jeden z nich rzuca również kością drogi (która daje premię do ruchu samochodom rozpoczynającym ruch na polu drogi). Po wspólnym rzucie gracze zaczynają naprzemiennie wykonywać swoje tury, za każdym razem robiąc to dla jednego ze swoich samochodów, poczym następny gracz kontynuuje. Gdy gracze kolejno aktywują w ten sposób wszystkie swoje samochody, runda kończy się i rozpoczyna się następna runda.
Każda tura (z jednym samochodem) składa się z 4 faz:
1) Przydział kości ruchu - gracz wybiera jedną z niewykorzystanych kości ruchu i umieszcza ją na desce rozdzielczej samochodu, który chce aktywować w tej turze. Jeśli gracz nie jest usatysfakcjonowany wyrzuconą wartością, może również umieścić kość na pustym polu, a wtedy kość będzie miała wartość „1”.
2) Aktywacja rozkazu (każdy gracz tylko raz na turę) - Gracz może (jeśli jeszcze tego nie zrobił w tej turze) użyć jednej kości ruchu, aby aktywować rozkaz, umieszczając wybraną kość na swojej planszy rozkazów i natychmiast użyć wybranego rozkazu. Niektórych rozkazów można użyć tylko z kością, na której wyrzucono określoną wartość. Na przykład nitro (= dodatkowe punkty ruchu dla aktywowanego samochodu) można użyć tylko z kośćmi o wartościach 1-3. Polecenie naprawy (= usunięcie uszkodzeń z jednego z samochodów) może być użyte tylko z kością o wartości 6. Jednym z poleceń jest aktywacja helikoptera w formie nalotu.
3) Ruch samochodu - gracz musi przesunąć aktywowany samochód o wszystkie punkty ruchu określone przez wybraną kość. Dodatkowo może również wykorzystać bonusową wartość kości drogi (ale tylko wtedy, gdy samochód wykonał cały swój dotychczasowy ruch na polach drogi). Jeżeli podczas swojego ruchu samochód wykorzysta pole z żetonem zagrożenia, gracz musi go odwrócić i ocenić jego efekt. Jeśli dojdzie do kolizji (pojazd użyje pola z innym samochodem/wrakiem podczas ruchu), ruch kończy się natychmiast, a kolizja musi zostać oceniona za pomocą dodatkowych kości (określają one, który pojazd porusza się w którym kierunku).
Kiedy pierwszy samochód musi opuścić przednią planszę toru wyścigowego (plan gry zawsze ma 3), górna plansza jest pobierana ze stosu i umieszczana na torze wyścigowym (a na niej umieszczane są żetony zagrożenia). Jednocześnie ostatnia plansza toru wyścigowego jest usuwana, a wszystkie znajdujące się na niej samochody są natychmiast eliminowane z wyścigu (i nie można ich w żaden sposób uratować). Alternatywnie, wyścig może się zakończyć (patrz Koniec gry).
4) Strzelanie - aktywowany samochód może (ale nie musi) strzelać do jednego celu ( samochodu/wraku), który znajduje się na jednym z pól przed nim (zawsze 3 pola toru wyścigowego znajdują się przed samochodem i 3 za samochodem). Następnie rzuca kością strzału, a wynik określa, czy cel został trafiony (łatwiej jest trafić duży samochód niż mały). W przypadku trafienia cel otrzymuje obrażenia, a jego właściciel dodaje żeton uszkodzeń do samochodu (wrak jest niszczony i usuwany z toru wyścigowego).
Gracze kontynuuje, aż wszyscy gracze aktywują swoje rydwany. Tym runda jest zakończona.
Koniec gry
Gra w Thunder Road: Vendetta kończy się w dwóch sytuacjach:
- Gdy pierwszy samochód przekroczy linię mety na ostatniej planszy toru wyścigowego. W grze 2-osobowej wyścig odbywa się na 5 planszach toru wyścigowego, a linia mety jest dodawana po piątej takiej planszy. W grze wieloosobowej rozgrywanych jest do 10 takich plansz (ale wyścig może być krótszy, jeśli jeden z graczy zostanie całkowicie wyeliminowany).
- Drugim sposobem na zakończenie gry i wygraną jest pozostawienie na torze wyścigowym maszyn tylko jednego gracza (należy pamiętać, że unieruchomiony samochód nie jest całkowicie wyeliminowany, nadal można go naprawić).
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.