Łatwo dostępne bogactwa na powierzchni ziemi zostały już dawno wykorzystane przez imperia. Jednak to wciąż za mało. Nie pozostało nic cennego nad ziemią, więc nadszedł czas, aby naostrzyć łopaty i kilofy. I z papugą na ramieniu (a właściwie w klatce) wyruszyć w głąb ziemi.
W grze Podziemne Imperium gracze wcielają się w role mistrzów górnictwa, kopiących w podziemiach, budujących różne pomieszczenia i wykorzystujących je do wydobywania monet i diamentów. Celem jest oczywiście zdobycie większego bogactwa niż inni. Gracz, który w trakcie gry zdobył największą ilość diamentów, zazwyczaj wygrywa grę (monety są dopiero na drugim miejscu i są wykorzystywane głównie do zdobywania różnych ulepszeń).
Podziemne Imperium może być również rozegrane solo, wtedy gracz stara się zdobyć maksymalną liczbę diamentów (tak jak w grze wieloosobowej),a zwycięstwo jest tylko kwestią przekroczenia jego poprzednich osiągnięć (i skali podanej w zasadach).
Przygotowanie do gry
Gracze najpierw przygotowują / tasują 4 talie kart kopalni, które są podzielone na 4 grupy w zależności od ich poziomu. Karty reprezentują różne pomieszczenia budowane pod ziemią. Grupa/poziom, do którego należy karta określa, na którym piętrze można jej użyć i gdzie w kopalni można zbudować pomieszczenie.
Z talii kart wydarzeń gracze losowo wybierają 10 kart i tasują je w celu stworzenia talii wydarzeń dla gry. Te wydarzenia wpływają na samą grę swoimi efektami, a gdy talia się wyczerpie, gra dobiega końca (tak więc gra w Podziemne Imperium trwa 10 rund).
Następnie każdy gracz wybiera swój kolor, bierze pasującą planszę powierzchni (aby zbudować pod nią swoją kopalnię), a także żeton postępu (do wykorzystania na planszach postępu).
Na koniec każdy gracz bierze 8 kart kopalni (2 karty poziomu 1, 3 karty poziomu 2 i 3 karty poziomu 3), z których wybiera cztery, a resztę odrzuca.
W grze istnieją również 3 plansze postępu (Alchemia, Technologia, Dyplomacja), które są wspólne dla wszystkich graczy i oferują różne nagrody, głównie w postaci monet i diamentów.
Przebieg gry
Gra toczy się w rundach, których jest łącznie 10, a każda runda składa się z 2 faz:
- Rozwiązanie wydarzenia - Jeden z graczy bierze górną kartę z talii wydarzeń i wszyscy rozwiązują jej wpływ na własną kopalnię. Niektóre wydarzenia są pobierane natychmiast, inne wpływają na fazę wydobycia w rundzie, a niektóre efekty mają miejsce na koniec tury. Na przykład, kopalnie mogą doświadczyć zawalenia pomieszczenia (co uniemożliwi wykorzystanie ich efektów).
- Faza kopalni - podczas tej fazy każdy gracz musi dodać jedno nowe pomieszczenie (= kartę kopalni) do swojej kopalni, płacąc jej koszt w monetach. Po zbudowaniu pomieszczenia należy je aktywować i wykonać jeden z dwóch efektów, które oferuje. Aby umożliwić więcej taktyk, uruchamiana jest reakcja łańcuchowa, w której gracz aktywuje kolejno inne pomieszczenia w drodze na powierzchnię. W ten sam sposób aktywuje pomieszczenie znajdujące się nad aktywowanym pomieszczeniem, aż dotrze na powierzchnię, gdzie aktywuje jeden z efektów planszy powierzchni.
Jeśli karta wydarzenia zawierała również efekt na koniec rundy, jest on teraz wykonywany i można rozpocząć następną rundę (chyba że właśnie zakończyła się 10 runda, która oznacza koniec gry).
Oprócz zdobywania monet/diamentów, efekty kart kopalni/pomieszczeń mogą również skłonić gracza do przesunięcia się o X pól. Oznacza to, że gracz musi przesunąć swój żeton postępu wzdłuż planszy postępu. Jeśli nie ma żetonu na żadnej planszy, może wybrać, na której planszy go umieścić. A kiedy dotrze do końca planszy, może przesunąć swój żeton na początek innej planszy.
Koniec gry
Po rozegraniu 10 rund gra się kończy, a gracze liczą, ile punktów zwycięstwa zdobyli w postaci diamentów. Gracz z największą liczbą diamentów zostaje królem podziemi, niezależnie od rozkładu sił na powierzchni.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.