Parki, jak już sama nazwa wskazuje, to gra o zwiedzaniu i poznawaniu amerykańskich parków narodowych, w której może wziąć udział aż 5 graczy. Gracze wczuwają się w role turystów, którzy podróżując różnymi szlakami po parkach narodowych, starają się przeżyć jak najwięcej przygód, zobaczyć dzikie zwierzęta i zdobyć jak najlepsze zdjęcia. Gracz, któremu uda się podczas zwiedzania zdobyć najwiecej punktów, wygrywa.
Przygotowanie gry
Gracze rozłożą plan gry na środku stołu, po czym zamieszają poszczególne talie kart – parków, ekwipunku, lat oraz pór roku (sezonów). Pierwsze 3 karty z tak przygotowanych talii ekwipunku oraz parków wyłożą na plan. Następnie rozdzielą po 2 karty roku, na których znajdują się cele osobiste gracza dla danej rozgrywki. Każdy gracz w sekrecie wybierze jeden z tych celów, który pozostawi przed sobą, nie pokazując go reszcie. Dodatkowo każdy gracz otrzyma 1 kartę manierki, 2 znaczniki przedstawiające turystów w wybranym kolorze oraz ognisko tej samej barwy. Kolejnym krokiem jest przygotowanie samej trasy zwiedzania. Do pięciu podstawowych płytek lokalizacji gracze losowo dołączą jedną z płytek zaawansowanych lokalizacji. Mieszając uprzednio płytki, gracze wyłożą je kolejno pod planszą, ograniczając je z jednej strony płytką początku szlaku a z drugiej płytką z jego końcem. Na początkowe pole tak przygotowanej trasy, wszyscy gracze umieszczą swoich 2 turystów. Ostatnim punktem przed samym rozpoczęciem gry jest wybranie początkującego gracza, który otrzyma emaliowany znacznik (na końcu gry warty 1 punkt). Gracz po jego prawej stronie (czyli ostatni w kolejce) w ramach kompensaty otrzyma znacznik aparatu.
Przebieg gry
Jak zostało wspomniane już wcześniej, w grze Parki gracze wczuwają się w role turystów, których celem jest uzbieranie jak największej ilości punktów. Gra rozgrywa się w ciągu 4 sezonów, co pozwala graczom przejść 4 różne szlaki. Na początku każdej nowej pory roku, gracze odwrócą jedną kartę sezonu, i odpowiednio rozmieszczą znaczniki surowców wzdłuż trasy. Z tak przygotowaną rundą, gracze kolejno wyruszają w drogę.
W ramach swojego ruchu gracz przesunie jednego ze swoich turystów do przodu i wykona akcję pola, na które sie przesunął (np. Zbieranie surowców, wymiana surowców na inne, robienie zdjęć czy np. Kupno ekwipunku). Jeżeli gracz wstąpi na pole z znacznikiem wody, może go użyć do napełnienia swojej manierki, co umożliwi skorzystanie z jej specjalnej akcji. Jeżeli na polu, na które wstąpi gracz, stoi już inny turysta, gracz musi użyć ogniska (odwrócić je z płonącej na wygaszoną stronę). Ta możliwość jednak zostanie wznowiona dopiero w momencie, kiedy gracz dotrze jednym ze swoich turystów na koniec trasy. Docierając na koniec szlaku gracz jednocześnie wybierze jedną z 2 poniższych opcji:
- Rezerwacja parku: Gracz może zarezerwować park i umieścić go przed siebie. W momencie korzystania z akcji Zwiedzenie parku, może odwiedzić swój zarezerwowany park i otrzymać za niego punkty.
- Zakup ekwipunku: Gracz może zapłacić znacznikami słońca, by kupić wybrany ekwipunek, który przyniesie mu wygody do końca gry.
- Zwiedzenie parku: Gracz może wpłacić surowce wskazane na karcie parku, żeby odwiedzić park, i tym samym zyskać jego kartę i z nią związane punkty.
W momencie, kiedy wszyscy gracze dojdą na koniec trasy, gracz z aparatem może zrobić jeszcze jedno ostatnie zdjęcie. Po tym manierki zostaną opróżnione, a turyści przesuną się na początek trasy. Do płytek z trasą dodana zostanie jedna losowa lokalizacja, i po wymieszaniu, zostaną one ponownie poskładane pod planem gry. (Początek i koniec szlaku pozostaje ten sam.) Gracze odkryją nową kartę sezonu, wg. której zostaną umieszczone surówce na trasie i zacznie się kolejna runda.
Koniec gry
Gra kończy się po czwartej rundzie. Gracz z aparatem może zrobić ostatnie zdjęcie. Następnie zostaną podliczone punkty za spełnione cele osobiste, zdjęcia, znacznik zaczynającego gracza oraz karty odwiedzonych parków. Gracz z największą ilością punktów wygrywa grę.