Papierowe Morze to gra karciana dla 2-4 graczy, którzy starają się zdobyć jak najwięcej punktów w każdej rundzie poprzez wykładanie par kart oraz inne punktowane sytuacje. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów, jest zwycięzcą całej gry.
Przygotowanie do gry
Na początku gry gracze tasują 58 kart do gry, aby utworzyć talię dobrań. Dwie wierzchnie karty są odwracane przez graczy, tworząc dwie talie kart odrzuconych.
Karty do gry dzielą się na kilka rodzajów:
- Karty par - jeśli gracz ma na ręce dwie (lub więcej) karty tego samego typu (np. z krabami lub łodziami), może (ale nie musi) wyłożyć je na stół w swojej turze, zyskując w ten sposób jakiś efekt oprócz punktów, który różni się w zależności od rodzaju pary.
- Syreny - tych kart nie wykłada się na stół, ale na koniec rundy gracz zdobywa tyle punktów, ile kart jednego koloru posiada (oczywiście najliczniejszych).
- Karty kolekcjonerskie - te karty również nie są wykładane na stół, ale na koniec rundy gracz zdobywa punkty w oparciu o liczbę kart tego samego typu, które zgromadził na ręce. Są to na przykład pingwiny lub ośmiornice.
- Karty specjalne - na koniec rundy przynoszą punkty za inne karty w posiadaniu gracza. Na przykład latarnia morska przynosi 1 punkt za każdą kartę łodzi lub rodzina pingwinów przynosi 2 punkty za każdą kartę pingwina.
Przebieg gry
Gra rozgrywa się w rundach, które są podzielone na tury poszczególnych graczy. W swojej turze gracz
- Bierze karty albo ze stosu wierzchniego (przeciwieństwem jest wzięcie 2 wierzchnich kart i odrzucenie jednej z nich na dowolny stos kart odrzuconych), albo bierze wierzchnią kartę z dowolnego stosu kart odrzuconych.
- Wykłada jedną (lub więcej) parę pasujących do siebie kart, rozumiejąc, że kiedy wykłada parę, natychmiast wykonuje ich efekt. Na przykład para łodzi pozwala graczowi natychmiast rozegrać kolejną pełną turę.
Gracze zmieniają się w ten sposób, dopóki karty aktywnego gracza nie osiągną łącznie 7 lub więcej punktów (sumując wartości kart na stole i w ręce). W tym momencie gracze kończą rundę na jeden z dwóch sposobów:
- Bezpieczniejszy "Skończyliśmy" - gracze wykładają wszystkie swoje karty na stół i sumują swoje punkty (i dodają je do punktów zdobytych w poprzednich rundach).
- Bardziej ryzykowny "Ostatnia szansa" - w tym przypadku aktywny gracz wykłada swoje karty na stół i daje wszystkim pozostałym jeszcze jedną turę. Gdy pozostali ją rozegrają, punkty wszystkich graczy są sumowane. Jeśli zakład "pretendenta" zadziała i zakończy on rundę z największą liczbą punktów, dodaje je wszystkie (+ premia za kolor) do swojego zysku z poprzednich rund, a pozostali dodają tylko tę premię za kolor (= liczbę kart w kolorze, którego ma najwięcej). Jeśli jednak ktoś prześcignął "pretendenta" w punktach, sytuacja się odwraca i wszyscy pozostali dodają swoje pełne punkty (+ premia za kolor), a pretendent dodaje tylko premię za kolor.
Kolejna runda gry może się rozpocząć (lub gra może się zakończyć, jeśli zostaną spełnione określone warunki).
Koniec gry
Gra toczy się do momentu, w którym gracz zdobędzie określoną liczbę punktów (40 punktów dla gry 2-osobowej, 35 punktów dla gry 3-osobowej i 30 punktów dla gry 4-osobowej). Alternatywnie, gra kończy się wcześniej, jeśli graczowi uda się zebrać 4 karty syrenek w jednej rundzie.