Nekojima - japońska wyspa z mnóstwem przyjaznych kotów. Raj na ziemi dla ich miłośników. Wielkie wyzwanie dla elektryków. Jak rozprowadzić prąd po wyspie tak, by ciekawskie koty nie spowodowały zwarcia chodząc po liniach energetycznych?
Nekojima to gra zręcznościowa dla 1 do 5 graczy, którzy będą układać drewniane elementy (= słupy) połączone sznurkami (= linie energetyczne). W grze kooperacyjnej (tj. również solo) celem jest zbudowanie jak największej liczby pięter, zanim budynek się zawali. W grze rywalizacyjnej chodzi o to, by nie być tym, który spowoduje, że konstrukcja runie poprzez dołączanie drewnianych elementów.
Przygotowanie do gry
Najpierw gracze umieszczają okrągły plan gry podzielony na 4 kolorowe ćwierćkola, reprezentujące wyspę Nekojima z jej dzielnicami.
Następnie umieszczają różnokolorowe kostki, określające kolor używanych elementów w woreczku, z którego będą je losować podczas gry. Dwie kostki z różnokolorowymi bokami (w kolorach dzielnic wyspy) zostawiają przy planszy.
Następnie przygotują 21 tak zwanych denchu. Są to 2 drewniane cylindry o różnej długości połączone sznurkiem o różnej długości. Sznurki mogą być różowe (najkrótsze), białe (średniej długości) lub niebieskie (najdłuższe).
Przygotowują również figurki kotów, które będą zawieszane na sznurkach w różny sposób na "obszarze" gry.
Przebieg gry
Następnie gracze grają na zmianę, przy czym gracz rozpoczynający turę rzuca 2 kośćmi. Wynik określa, które 2 obszary planszy muszą zostać połączone przez umieszczenie denchu.
Następnie gracz losuje jedną kolorową kość z woreczka. Jej kolor określa kolor denchu, które gracz musi umieścić w obszarach określonych w poprzednim kroku. Kiedy gracz wylosuje czarną kość, musi wziąć kawałek kota i powiesić go na eletrycznej linii (= sznurkach) na końcu swojej tury i kontynuować losowanie.
Gracz jest teraz gotowy do wzięcia wyznaczonego denchu i ostrożnego umieszczenia go na planszy (lub jeszcze lepiej, w kostce). Może umieścić drewniane elementy bezpośrednio na planszy lub nawet na wcześniej umieszczonym denchu. Robiąc to, musi przestrzegać kilku zasad. Nigdy nie może dotykać sznurka (ryzyko porażenia prądem), nigdy nie może dotykać 2 drutów/sznurków razem (zwarcie elektryczne), drut nie może dotykać ziemi/planu gry itp.
Gdy gracz spełni wszystkie zasady umieszczania denchu i ewentualnie kotów, gracze umieszczają odpowiednie kolorowe kości w rzędzie, aby określić osiągnięty poziom. Każde 4 kostki oznaczają 1 osiągnięty poziom/trudność.
Koniec gry
Gra w Nekojima kończy się w momencie, gdy aktualnie umieszczony przez gracza denchu upadnie (lub nawet spowoduje upadek większej części konstrukcji). W przypadku gry kooperacyjnej, gracze zapisują osiągnięty poziom i mogą spróbować go pokonać (maksymalny możliwy do osiągnięcia to 7). W przypadku rywalizacji przegrywa tylko gracz, który spowodował koniec gry, pozostali wygrywają.
Warianty gry
Aby zwiększyć regrywalność, gra oferuje 4 warianty rozgrywki, które komplikują budowanie ostatecznej struktury za pomocą nowych zasad. Na przykład w wariancie Miejskiej dżungli zabronione jest umieszczanie więcej niż 2 drewnianych elementów jeden na drugim. Z kolei wariant Drapacze chmur zabrania graczom umieszczania więcej niż 2 drewnianych elementów bezpośrednio na planszy, przez co konieczne jest budowanie bardziej w górę.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.