Wiosna znów zawitała do lasu. Ale tegoroczny miesiąc miodowy będzie zupełnie inny. Królowa pszczół nie spała zimą i studiowała ekonomię i biznes. W tym roku ma plan! Otworzy stragan z miodem na leśnej polanie, gdzie inne zwierzęta będą mogły uczciwie kupić miód, a zapasy w ulu zostawić w spokoju... Prawda, niedźwiadku? Tak, to na ciebie patrzymy...
W Miodny Bzyk gracze wcielają się w księgowych królowej, którym królowa przydziela własne plastry miodu i pracowników. Z ich pomocą będą rozbudowywać swoje plastry miodu w zależności od tego, z których kwiatów chcą produkować miód. Będą przechowywać nektar zebrany z łąki w powstałych komórkach, aby wyprodukować miód, który następnie mogą sprzedać na straganie. Mogą też przygotować ulubione smakołyki dla zwierząt. Wszystko w celu zarobienia leśnych talarów ze sprzedaży miodu i zostania najbogatszym bzzzzzzzzznysmanem.
Przygotowanie gry
Miodny Bzyk ma 2 wspólne plany gry, które gracze umieszczają na środku stołu. Plansza ula i plansza lasu.
Następnie dzielą kafle ula na sześć kolumn zgodnie z ich typem i umieszczają te kolumny w sześciu obszarach na planszy ula. Kafle ula składają się z dwóch połączonych sześciokątów, a ich krawędzie mają 3 różne kolory (czerwony, ciemnożółty i jasnożółty), które określają, w jaki sposób można je łączyć.
Gracze sortują żetony miodu według typu (kwiat, rozmaryn, wiśnia i akacja) na 4 stosy. Wraz z żetonami monet i żetonami pyłku tworzą one wspólną pulę.
Następnie należy przygotować 3 karty wyzwania królowej. Wskazują one działania, za które gracze mogą zdobyć część monet. Na przykład, kto wykona 3 zamówienia zwierząt lub ma najwięcej pustych komórek w swoim plastrze miodu. Niektóre z wyzwań są przeznaczone dla najszybszych graczy i są oceniane na bieżąco, przy czym pierwszy gracz otrzymuje najwięcej monet, następny w kolejności mniej itd. Inne są oceniane na koniec gry.
Ostatnim istotnym elementem gry są karty małych i dużych zamówień. Z nich, zgodnie z określonymi zasadami, gracze tworzą 3 stosy, które umieszczają na planszy lasu i odwracają wierzchnią kartą do góry. Karty te określają kombinacje miodu, które gracz musi zapłacić, aby uzyskać punkty zwycięstwa wymienione na danej karcie.
Każdy gracz bierze początkowy materiał do gry w wybranym kolorze. Głównie są to 4 początkowe płytki ula, a następnie, w zależności od liczby graczy i kolejności, w jakiej zaczynają, 1-2 dodatkowe robotnice i 5-15 monet.
Gracze losują jedną początkową kartę konfiguracji ula. Zgodnie z nią wszyscy gracze układają początkowe płytki ula i mogą dodawać do nich dodatkowe kafle w trakcie gry.
Gracze sortują sześciokątne kafelki nektaru według typu na cztery grupy (tego samego typu co żetony miodu) i losowo umieszczają je na planszy lasu w tabeli 4x4 (gra 2-osobowa) do 4x6 (gra 4-osobowa) w zależności od liczby graczy.
Przebieg gry
Podczas gry Miodny Bzyk gracze wykonują swoje tury, a gracz może wybrać jedną z 2 akcji w swojej turze:
- Wysłanie robotnicy po kafel ula (i ewentualnie zagranie akcji ula) lub
- Przywołanie robotnic z planszy ula.
Wysłanie robotnicy po kafel ula składa się z 3 kroków:
- Stworzenie roju robotnic - Na wybranym obszarze planszy z płytkami ula gracz umieszcza jedną lub więcej swoich robotnic tworzących rój (jeśli robotnic jest więcej niż jedna, układa się je w kolumnie). Wysłany rój musi być dokładnie o 1 robotnicę większy niż największy rój na danej planszy ula. Jeśli gracz nie ma wystarczającej liczby robotnic, nie może użyć tego pola (ani nawet tej akcji).
- Rozbudowa ula - Gracz bierze kafelek ula z powyższego pola i dodaje go do swojego ula zgodnie z określonymi zasadami.
- Akcja ula - Jeśli gracz stworzył jedną (lub więcej) wolnych komórek w swoim ulu poprzez dołączenie kafelka, wykonuje w dowolnej kolejności wszystkie akcje (patrz poniżej) oferowane przez symbole sąsiadujących kafelków ula.
Przywołanie robotnic składa się z kroków 2:
- Gracz bierze wszystkie robotnice z planszy ula do swoich zasobów (w tym młode robotnice z wylęgarni).
- Gracz może przesunąć swój żeton pszczoły zbieraczki na łące o jedno pole (tak jak w przypadku akcji Zbierania w ulu), ale nie może zwiększyć jej zasięgu ani zdobyć żadnych żetonów nektaru lub pyłku.
Akcja ula:
- Zbiory - Gracz przesuwa swój żeton pszczoły zbieraczki o jedno pole (lub więcej, ale musi zapłacić 2 monety za każde dodatkowe pole) na planszy lasu. Jeśli pszczoła wyląduje na polu nektaru, które pasuje do dowolnej wolnej komórki w ulu gracza, ten gracz bierze żeton nektaru i umieszcza go w odpowiedniej wolnej komórce. Jeśli pszczoła wyląduje na pustym polu leśnym lub z nektarem, który nie pasuje do ula gracza, gracz bierze 1 żeton pyłku z puli.
- Produkcja - Gracz umieszcza swój żeton wachlarza na dowolnej komórce swojego plastra miodu. Każde sąsiadujące wolne pole nektaru (= brak żetonu miodu na nim) produkuje miód odpowiedniego typu (gracz bierze dany żeton miodu z puli i umieszcza go na polu nektaru). Po zakończeniu akcji gracz zabiera z powrotem żeton wachlarza.
- Rynek - Gracz wybiera, czy chce sprzedać część swojego miodu/pyłku na straganie, czy wymieszać część zamówień.
- Sprzedając na rynku wybiera jeden rodzaj miodu/peelingu i może sprzedać kilka sztuk tego surowca. Kiedy sprzedaje, otrzymuje monety wymienione na rynku (pomnożone przez liczbę sprzedanych jednostek). W tym samym czasie żeton miodu w tej kolumnie rynku przesuwa się o jedno pole w dół, zmniejszając cenę odsprzedaży o 1 i może również zakończyć grę (patrz koniec gry).
- Mieszając zamówienie, gracz wybiera kartę zamówienia, płaci za wymagane surowce (kombinację typów miodu) i w ten sposób otrzymuje wskazaną kartę zamówienia (i wskazane na niej punkty). Ponadto wykonuje akcję wymienioną dla tej talii zamówień, która jest wymieniona na planszy lasu.
- Wylęg - Gracz umieszcza jednego ze swoich robotników w banku na specjalnym polu wylęgarni na planszy ula. Dzięki temu będzie miał o jedną robotnicę więcej, gdy następnym razem przyzwie robotnicę.
- Przychód - gracz bierze 5 monet do puli.
- Dekret - akcja, która działa jak joker, a gracz może wybrać dowolną z poprzednich pięciu akcji ula i wykonać ją w normalny sposób.
Koniec gry
Gra w Miodny Bzyk może zakończyć się na kilka sposobów. Najczęściej dzieje się tak, gdy graczom skończą się 2 z 3 talii kart zamówień na planszy lasu lub gdy 4 z 5 zasobów na rynku spadną do najniższej pozycji. Gdy wystąpi jedna z tych sytuacji, gracze kończą bieżącą rundę i oceniają ostateczną liczbę punktów zwycięstwa.
Głównymi źródłami punktów są pozostałe monety (1 moneta = 1 punkt), punkty za ranking w Wyzwaniach Królowej oraz punkty za zamówienia. Jak zwykle, zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów zwycięstwa.
Warianty gry
- Zaawansowany - w tym wariancie kafelki nektaru leżą zakryte na planszy lasu, a gracze muszą użyć swojej pamięci i dedukcji (lub szczęścia), aby je zebrać. Wiąże się to oczywiście z pewnymi drobnymi modyfikacjami różnych zasad.
- Wariant solo - w tym wariancie gracz będzie starał się zdobyć jak najwięcej punktów, ale przy tym będzie musiał poradzić sobie z irytującymi trutniami, które będą przeszkadzać w zbieraniu nektaru w lesie.