Pięć rodzin szlacheckich, wyczerpanych wiekami walk i intryg o władzę, postanowiło pozostawić swoje waśnie w podręcznikach historii i wspólnie zbudować dobrze prosperujące królestwo. Po krótkim okresie entuzjazmu i współpracy pojawiła się nowa kość niezgody. Która rodzina zasiądzie na królewskim tronie i będzie rządzić pozostałymi? Konieczne będzie wynajęcie odpowiednich najemników, a tam, gdzie ich zabraknie, skorzystanie z usług złodziei, którzy z pewnością chętnie ułatwią życie swoim przeciwnikom.
W grze Korona władzy maksymalnie pięciu graczy wcieli się w rolę przywódcy jednego ze starożytnych rodów i postara się zdobyć jak największe bogactwo w ciągu 4 rund rozgrywki. Najbogatszy klan zapewni sobie miejsce na królewskim tronie i wygra grę.
Przygotowanie do gry i opis głównych elementów gry
Na początku gry każdy gracz wybiera ród, dla którego będzie grał i bierze skrzynię w odpowiednim kolorze oraz 5 pudełek na karty. Użyje ich do zapakowania zdobytych kart najemników, żeby było wiadomo, do kogo należą.
Każdy z graczy weźmie również 10 rubinów i kafelek pamiątki rodowej, przedmiot wart 10 rubinów podczas końcowej punktacji, ale który może również stracić w trakcie gry. Każdy umieszcza swoje bogactwo w skrzyni, a pozostali mogą tylko zgadywać, jak bogaty jest ktoś podczas gry.
Gracze umieszczają na stole planszę do gry, która zawiera:
- Skala wpływów rodu (zwana galerią), a na niej gracze umieszczają swoje żetony portretów zgodnie z określonymi zasadami. Klan z portretem najbardziej po prawej stronie jest najbardziej wpływowy, a najmniej wpływowy ma swój portret najbardziej po lewej stronie. Wpływ klanu wpływa na różne sytuacje w grze.
- Wskaźniki cen najemników na polu (gracze tworzą je w następnym kroku).
Gracze dzielą karty najemników zgodnie z ich wartością (1-5) na 5 talii i używają każdej z nich do stworzenia zapasu 3 kart w kolumnie nad wskaźnikami cen planu gry. Razem tworzy to siatkę ofert 5 x 3 karty. Pierwsza kolumna (najbardziej wysunięta na lewo) zawiera najtańszych najemników, a ostatnia kolumna (najbardziej wysunięta na prawo) zawiera najdroższych najemników. Większość kart jest odkryta, więc gracze zazwyczaj nie kupują najemników w torbie.
Spośród siedmiu kart wydarzeń, które mają wpływ na wszystkich graczy podczas gry, początkowe 2 stanowią podstawę talii gry. Pozostałe karty wydarzeń są tasowane w celu utworzenia talii doładowania.
W zależności od wpływów rodu, gracze nadal będą pobierać początkową ilość monet (najbardziej wpływowy rod = najmniej monet), których będą używać głównie do rekrutowania najemników podczas gry. Gracze będą również ukrywać monety w swoich skrzyniach.
Gra jest w zasadzie przygotowana na pierwszą rundę.
Rozgrywka
Gra w Korona władzy rozgrywana jest w rundach (zazwyczaj 4), z których każda podzielona jest na 3 fazy:
1) Rekrutacja
W tej fazie kolejni gracze, od najbardziej wpływowych (= mających swój żeton najdalej w prawo w galerii na planszy) do najmniej wpływowych, zdobywają karty najemników. Gracz w swojej turze wybiera kartę najemnika, którą chce i płaci tyle monet, ile wynosi koszt kolumny najemnika. Bierze kartę, wkłada ją do koszulki swojego rodu i umieszcza we wspólnej talii kart.
Gdy wszyscy gracze zwerbują najemników, wolne miejsca na polu są wypełniane z odpowiednich talii kart. Jeśli nie ma już dostępnych kart, miejsca pozostają puste.
Gracz może w dowolnym momencie użyć rubinu zamiast monety. Odwrotna sytuacja nie może mieć jednak miejsca.
2) Odkrywanie
W tym momencie gracze tasują talię wspólną (zawierającą karty najemników i wydarzeń), a następnie zagrywają po jednej karcie na raz. Polega to na odwróceniu karty, a gracz, do którego ona należy, ocenia jej efekt. W przypadku wydarzenia, jego efekt wpływa na wszystkich graczy.
Efekty kart najemników obejmują:
- Zdobycie Rubinu.
- Określenie gracza, który traci rubin.
- Zdobycie 1 monety.
- Wysłanie bandyty do innego gracza (który bierze żeton bandyty, umieszcza go przed sobą i czeka na inne efekty, które mogą aktywować bandytę).
- Przesunięcie portretu rodu na skali wpływu, dzięki czemu gracz może przesunąć dowolny portret na najbliższe dostępne pole w dowolnym kierunku (tj. zarówno zwiększając, jak i zmniejszając wpływy).
Efekty kart wydarzeń wpływają następnie na wszystkich graczy w zależności od, na przykład liczby bandytów, których mają przed sobą, lub pozycji ich rodu na skali wpływu.
Ta faza rundy kończy się po rozpatrzeniu ostatniej karty w talii.
3) Koniec rundy
Gracze przebudowują talię z właśnie zagranych kart i dodają wierzchnią kartę z talii wydarzeń doładowania. Przesuwają również o jedno pole skalę cen najemników, czyniąc je tańszymi w następnej rundzie gry (a ceny kolumn mogą wynosić zero).
Koniec gry
Gra w Korona władzy kończy się po 4. rundzie lub nawet wcześniej, jeśli któryś z graczy zostanie wyeliminowany. Może to nastąpić w wypadku, gdy gracz stracił wszystkie swoje rubiny, a powinien stracić kolejne.
Następnie gracze podliczają liczbę rubinów w swoich skrzyniach i ten, który ma ich najwięcej, zostaje zwycięzcą gry i prawowitym królem nowego królestwa.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.