Królowa Gimnaxa wysyła swoich najlepszych kartografów, aby sporządzili dla niej mapę północnego terytorium królestwa Nalos. Niezłomni odkrywcy mają dokładnie rok czasu, by zbadać rozległą krainę i wytyczyć nowe tereny zgodnie z dekretami królowej. Jeśli im się powiedzie, zostaną nagrodzeni honorem i chwałą, jednak najpierw muszą stawić czoła różnym niebezpieczeństwom Surowy krajobraz nie będzie ich jedyną przeszkodą - żyją tu hordy Gobras lub zaciekłych Draguls. Czy kartografowie staną na wysokości zadania?
Kartografowie to szybka gra ze świata Roll Player. Gracze odwracają karty i rysują pokazane na nich terytorium na swojej mapie. Gra teoretycznie może być rozgrywana z nieograniczoną liczbą graczy.
Przygotowanie do gry
Każdy gracz otrzymuje dwustronny arkusz mapy, na którym może narysować swoją mapę podczas gry. Gracze uzgadniają, która strona będzie używana podczas rozgrywki.
Następnie rozkładają karty edyktów z literami A-D na planszy (same w sobie nic nie robią). Losowo dobierają do nich jedną kartę punktacji, która określa warunki zdobywania punktów (określa na przykład, że gracz otrzymuje jeden punkt za każdy las na krawędzi mapy lub 8 punktów za każde terytorium składające się z sześciu lub więcej pól wioski).
Dodatkowo przygotowywane są 4 karty pór roku w porządku chronologicznym (wiosna - zima). Karty te wskazują, które edykty (i powiązane z nimi karty punktacji) będą oceniane na koniec pory roku.
Ostatnim istotnym elementem są karty odkryć. Wskazują one, jakie rodzaje terenu (np. las, wioska, woda itp.) i w jakich kształtach gracze naniosą na swoje mapy. Karty te są tasowane i dodawana jest do nich karta zasadzki.
Przebieg gry
Rozgrywka w grę Kartografowie trwa 4 pory roku, które składają się z pojedynczych tur. Każda tura składa się z 3 faz:
Faza 1: Odkrywanie
Gracze odwracają wierzchnią kartę z talii Odkryć, która określa, jaki teren mogą narysować na swoich mapach. Niektóre kształty mogą mieć również ikonę monety obok nich, którą gracze otrzymują, jeśli zdecydują się użyć tego kształtu ponownie.
Jeśli karta zasadzki zostanie ujawniona, każdy gracz przekazuje swoją kartę sąsiadowi, by ten narysował na nim przedstawiony na karcie kształt, po czym wypełnia go symbolem Potwora.
Faza 2: Rysowanie mapy
Każdy gracz rysuje na swoim arkuszu mapy sekcję wyznaczoną przez kartę odkryć (zazwyczaj może wybrać spośród kilku typów terenu i jednego lub dwóch kształtów). Zawsze musi umieścić cały wybrany kształt, ale nie musi on przylegać do już narysowanych. Jeśli nie mieści się już na mapie, gracz rysuje tylko 1 kwadrat dowolnego typu terenu.
Faza 3: Sprawdzanie
W tej fazie gracze sprawdzają, czy sezon dobiegł końca. Na kartach odkryć znajdują się liczby i jeśli ich suma przekracza liczbę na karcie pory roku, pora roku dobiegła końca. Jeśli nie, gra jest kontynuowana od następnej tury.
Koniec pory roku
Karta sezonu wskazuje (za pomocą liter A-D), które edykty i powiązane z nimi karty punktacji zostaną ocenione. Gracze sprawdzają swoje mapy i zapisują odpowiadające im zdobycze punktowe.
Następnie budowana jest nowa talia ze wszystkich kart odkryć, dodawana jest kolejna karta zasadzki i można rozpocząć kolejny sezon (chyba, że właśnie skończyła się zima, co oznaczałoby koniec gry).
Koniec gry
Gra kończy się wraz z końcem pory zimowej. Gracze sumują punkty zdobyte w każdej części roku (prowadząc bieżący bilans punktów). Gracz z największą liczbą punktów wygrywa (gracz z najmniejszą liczbą straconych punktów wygrywa remis).
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.