Jungo to gra czysto karciana, w której gracze otrzymują na początku określoną liczbę kart, a ich celem jest pozbycie się ich wszystkich. Ważną zasadą gry jest to, że nigdy nie wolno przestawiać kart w ręce.
Przygotowanie gry
Gracze tasują 72 karty do gry, z których 64 mają na sobie cyfry 1-8, a pozostałe 8 kart ma parę cyfr (1&2, 3&4, ...).
Każdy gracz otrzymuje 10 kart (w grze 3-osobowej) lub 8 kart (w grze wieloosobowej), a pozostałe karty są używane do utworzenia wspólnej talii doładowań.
Przebieg gry
W grze Jungo gracze wykonują swoje tury, a w swojej turze gracz musi wykonać jedną z dwóch akcji:
1) Wyłożenie kart
Gracz wyładowuje 1 lub więcej kart ze swojej ręki, a ręka musi spełniać następujące warunki (wszystkie):
- karty muszą mieć taką samą wartość (karty z parą liczb mogą być użyte jako karty z dowolną z tych liczb)
- karty muszą sąsiadować ze sobą w ręce gracza (dlatego zasada zakazująca przestawiania kart w ręce jest niezbędna)
- karty muszą tworzyć silniejszy układ niż aktualnie rozdany. Silniejszy układ to albo grupa składająca się z większej liczby kart (być może o niższej wartości), albo grupa kart o tym samym numerze, ale o wyższej wartości liczbowej. W ten sposób 2 czwórki mogą pokonać, powiedzmy, 3 dwójki lub 2 piątki.
Gdy gracz ułoży silniejszy układ, musi zdecydować, co zrobić z pokonanym układem:
- weźmie wszystkie pokonane karty i umieści je dowolnie wśród kart na ręce (może je nawet rozdzielić), albo
- odrzuca wszystkie pobrane karty na stos kart odrzuconych.
2) Uzupełnianie kart z talii doładowań
Gdy gracz nie może lub nie chce wyłożyć swoich kart, bierze wierzchnią kartę z talii doładowań (gdy te się skończą, stos kart odrzuconych jest tasowany i tworzona jest nowa talia). Tę doładowaną kartę może:
- umieścić ją w dowolnym miejscu pomiędzy kartami w ręce
- odrzucić ją na stos kart odrzuconych
- z okrzykiem „Jungo”, rozładować ją i dodać do niej dowolne karty z ręki, aby utworzyć silniejszy układ niż ten, który jest aktualnie rozładowywany (z zastrzeżeniem wszystkich zasad i warunków, jak w przypadku normalnego rozładowywania kart).
Jeśli zdarzy się, że gracz pobije swoją rękę (inni gracze nie pobiją jej podczas jednej rundy), odrzuca rękę na stos kart odrzuconych i może ułożyć nową rękę.
Koniec gry
Gra kończy się, gdy któryś z graczy odrzuci ostatnią kartę ze swojej ręki. Ten gracz zostaje również zwycięzcą danej rozgrywki w Jungo.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.