W grze Hen daleko gracze stają się odkrywcami odległego kontynentu Alula, a konkretnie jego ośmiu regionów. Podczas eksploracji każdego z regionów spotykają lokalnych mieszkańców, dla których następnie eksplorują inne regiony, odkrywając kamień Uddu, stworzenie Okiko i roślinę Goldlog; jeśli gracze poświęcą więcej czasu na eksploracji, mogą odkryć również świątynię. Następnie wracają tą samą drogą i otrzymują nagrody od mieszkańców każdego regionu za spełnienie ich wymagań.
W grze Hen daleko występują 2 rodzaje kart:
- Karty regionów, na których widnieje liczba reprezentująca czas spędzony na eksploracji,
- oraz karty świątyń.
Oba rodzaje kart mogą zapewniać wskazówki, zasoby i punkty zwycięstwa (w tym wypadku zawierają często również warunki, które należy spełnić, aby zdobyć punkty).
Przygotowanie do gry
Gracze tasują karty regionów i każdy z nich otrzymuje po trzy takie karty. Następnie tworzony jest wspólny zasób regionów, a pozostałe karty są wykorzystywane do tworzenia doładowywanych talii kart regionów i świątyń.
Przebieg gry
Rozgrywka trwa osiem rund, z których każda składa się z trzech faz:
- Gracze zagrywają jedną kartę regionu z ręki; kolejno układają karty w rzędzie od lewej do prawej.
- Jeśli gracze zagrają kartę z wyższym numerem niż w poprzedniej rundzie, biorą kartę świątyni z dodatkowej talii; dodatkowo, za każdy symbol mapy na wyłożonych do tej pory kartach, biorą kolejną. Na razie kładą je wszystkie zakryte przed sobą.
- Po kolei (począwszy od gracza, który zagrał kartę regionu o najniższym numerze, a kończąc na karcie regionu o najwyższym numerze), każdy gracz bierze jedną z oferowanych kart regionów. Następnie wybierają jedną z nowo zdobytych kart świątyni, aby zachować ją odkrytą (pozostałe są umieszczane na spodzie talii przeładowania). Na koniec odświeżają menu kart regionów.
Koniec gry
Po rozegraniu ośmiu rund gracze odwracają zakryte karty regionów, a następnie zaczynają odwracać je awersem do góry od prawej do lewej (tj. od ostatnio dołożonej) i stopniowo oceniają spełnienie wszelkich warunków. Warunek jest spełniony, jeśli wymagane zasoby znajdują się na kartach świątyń i na kartach regionów odwróconych do tej pory. W ten sposób gracz rozpatruje kolejno wszystkie karty regionów, a na końcu karty świątyń. Gracz z najwyższą łączną liczbą otrzymanych punktów zostaje zwycięzcą.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Ondřej Podavka za jego uprzejmą zgodą.