Twierdzili, że jesteśmy szaleni. Twierdzili, że jesteśmy niebezpieczni. Ale nie mogli wiedzieć tego, co my wiemy. Starożytni są bliscy zniszczenia naszego świata. Gdyby mieli jakiekolwiek pojęcie o zagrożeniach, które na nas czyhają, ich też postradaliby rozsądek. Na szczęście nie poddajemy się! W naszym szaleństwie jest siła! Powstrzymamy Starożytnych, nawet jeśli będziemy musieli przy tym zginąć.
W Cthulhu: Death May Die gracze stają się badaczami, których wspólnym celem jest powstrzymanie nadejścia Przedwiecznego do naszego świata. Jest to zatem gra kooperacyjna, w której gracze współpracują ze sobą, aby spełnić zadanie wyznaczone przez scenariusz wybrany na potrzeby rozgrywki.
Przygotowanie do gry
Gracze najpierw wybierają scenariusz, w który będą grać i biorą jego kartę. Określa ona, na których planszetkach mapy będzie rozgrywana gra, a także określa dwie akcje specjalne, które gracze będą mogli wykonać w grze (na przykład gaszenie pożarów). Opisuje również niezbędne warunki, jak przerwać rytuał i sprawić, by Przedwieczny stał się podatny na zranienia.
Następnie gracze wybierają Przedwiecznego, z którym zmierzą się w danej rozgrywce. Każdy poszczególny Pradawny posiada kilka szczegółowych cech, takich jak:
- którzy wrogowie będą utrudniać życie badaczom
- karty mitów, które wpływają na przebieg gry
- karty faz, które stopniowo zmieniają warunki gry.
Miniaturkę Przedwiecznego umieszcza się na pierwszym polu planszy scenariusza. Następnie na tej planszy umieszcza się kartę scenariusza, karty fazy Przedwiecznego oraz karty wrogów, czyniąc z niej centrum rozgrywki.
Gracze wybierają badaczy, którymi chcą grać, a także odpowiednie plansze i pionki. Plansza badacza zawiera wiele danych, takich jak:
- Obrażenia - gdy ta wartość spadnie do zera, badacz poległ w walce.
- Poczytalność - działa tak samo jak zdrowie, ale jest to „tylko” zdrowie psychiczne.
- Stres - badacze mogą pracować ze swoim stresem i często zyskują coś za zwiększenie stresu. Jednak po osiągnięciu maksymalnego poziomu, dalszy stres może spowodować dodatkowe obrażenia.
- Umiejętności - każdy badacz ma trzy konkretne umiejętności, których może (a raczej musi) użyć w grze, aby wygrać. Umiejętności te mają 4 poziomy i gracze mogą je ulepszać w miarę postępów w grze.
Na środku stołu gracze rozkładają mapę określoną przez kartę scenariusza, przygotowują karty Odkryć (które są różnymi przedmiotami lub pomocnikami) oraz inne elementy, takie jak żetony itp.
Przebieg gry
Gra toczy się w turach, w których gracze zmieniają się, a każda tura składa się z 4 faz:
Faza 1: Wykonywanie akcji
Każdy gracz ma 3 akcje do wykonania w swojej turze. Może wybierać pomiędzy ruchem, atakiem, odpoczynkiem, wykonaniem specjalnej akcji przypisanej do konkretnego rozdziału lub wymianą przedmiotów z innymi badaczami. Badacz może wykonać większość akcji wielokrotnie w ciągu jednej tury.
Faza 2: Uzupełnienie karty Mitu
Po wykonaniu swoich akcji gracz bierze wierzchnią kartę Mitu z talii i określa, jakie wydarzenie nastąpi. Zazwyczaj składa się ono z trzech części:
Przywołanie Przedwiecznego - każde trzy odrzucone karty zawierające symbol Przedwiecznego powodują przesunięcie figurki Przedwiecznego na planszy opowieści. Kiedy Przedwieczny przesunie się na środek planszy, zostaje przywołany i wchodzi do gry.
Efekt specjalny - na przykład poruszanie wrogów, zadawanie obrażeń badaczom itp. Efekty te są bardzo zróżnicowane.
Przywoływanie wrogów - nowy wróg pojawia się na mapie, a karta określa, w którym miejscu na mapie się znajduje.
Faza 3: Przeszukiwanie lub walka
Jeśli badacz jest sam w lokacji (bez wrogów), może przeszukać lokację i wziąć wierzchnią kartę z talii Odkryć. Zdobyty przedmiot lub towarzysz będzie towarzyszył graczowi w grze i przynosił określone korzyści.
Jeśli w lokacji znajdują się wrogowie, zaatakują oni gracza. Kości są używane do oceny ataku i obrony, przy czym udane rzuty powodują obrażenia, macki powodują utratę zdrowia psychicznego, a Znaki Starszych pozwalają na użycie różnych efektów specjalnych.
Faza 4: Koniec tury
Na koniec tury oceniane są indywidualne efekty wpływające na aktywnego gracza. Na przykład, gracz sprawdza, czy dozna poparzeń, ponieważ przebiegł przez płonące pomieszczenia.
Dodatkowo gracz sprawdza, czy Przedwieczny powinien się poruszyć lub wejść do gry. A jeśli jest on już w grze, uruchamiane są efekty, które ze sobą wnosi.
Koniec gry
W grze Cthulhu: Death May Die gracze wygrywają tylko wtedy, gdy uda im się wspólnie pokonać Przedwiecznego.
I odwrotnie, przegrają, jeśli wystąpi którykolwiek z tych warunków:
- Jeden z badaczy zginie lub oszaleje przed przywołaniem Przedwiecznego.
- Wszyscy badacze zginą lub oszaleją.
- Żeton Przedwiecznego przesunie się na spód planszy fabularnej.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika martinsun za jego uprzejmą zgodą.