Carcassonne: Opactwo i Burmistrz to piąty duży dodatek do odnoszącej sukcesy gry planszowej Carcassonne, wzbogacający rozgrywkę o cztery zupełnie nowe elementy:
- 6 pionków opactwa - zasady punktacji są zgodne jak w przypadku klasztoru, jednak opactwo można umieszcić tylko w "dziurze" otoczonej ze wszystkich 4 stron innymi pionkami. Zagranie opactwa zawsze rezultuje w zamknięcie sąsiednich miast i dróg.
- 6 pionków burmistrza - ten pionek można umieścić tylko w mieście. Gdy jest ono zamknięte, burmistrz ma moc równą liczbie herbów znajdujących się w mieście (tj. w bitwie o miasto z trzema herbami pokona nawet dużego pionka z dodatku Carcassonne - Karczmy i katedry).
- 6 pionków rydwanów - można je umieścić na drodze, w mieście lub w klasztorze na takich samych zasadach jak zwykłe pionki. Zamykając zajęty budynek, właściciel może wybrać z dwu opcji: może zwrócić powóz do swojego ekwipunku lub przenieść go na sąsiednią, niezamkniętą i niezajętą drogę, miasto lub klasztor.
- 6 stodół, które gracz może umieścić w rogu czterech sąsiadujących łuków, jednak tylko wtedy, gdy umieścił ostatni, czwarty element w tym rogu. Stodołę można również umieścić na łące, na której jest już rolnik, ale nie może być na niej jeszcze stodoły. W momencie postawienia stodoły wszyscy chłopi (lub świnie) na tej łące są natychmiast oceniani zgodnie z tymi samymi zasadami co zwykle na koniec gry i zwracani właścicielom. Na koniec gry właściciele stodół otrzymują 4 punkty za każde miasto sąsiadujące z łąką, która jest zamknięta (nie ma "walki" o łąkę, jak w przypadku chłopów).
Ponadto w zestawie znajduje się 12 zmodyfikowanych elementów krajobrazu, dla których zasady są zgodne do zasad z zestawu podstawowego.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.