Motyle, jednorożce i urocze elfy? Nie daj się zwieść! Zaczyna się zacięta walka!
CABO to szybka gra karciana dla 2-4 graczy, która ćwiczy pamięć i strategię, jednocześnie jednak nie obejdzie się bez odrobiny szczęścia. Celem gry jest jak najszybsze zebranie kart o najniższej wartości.
Przygotowanie do gry
Talia kart (o wartościach 0-13) jest tasowana, a każdy gracz otrzymuje 4 karty, które kładzie zakryte przed sobą, jedną obok drugiej. Na środku stołu gracze umieszczą stos kart, a kartę na wierzchu odłożą na bok, tworząc w ten sposób talię kart odrzuconych.
Przebieg gry
Każdy gracz w tajemnicy spogląda na swoje dwie karty (nie więcej!). Następnie gracze wykonują swoje tury. W swojej turze gracz może:
- Wziąć kartę na wierzchu z talii kart odrzuconych i wymienić ją na jedną (lub więcej /*) ze swoich kart. Umieszcza nową kartę odkrytą w rzędzie swoich kart i odrzuca oryginalną kartę (karty).
- Pobrać kartę z dostępnej talii kart i wymienia ją na jedną (lub więcej /*) ze swoich kart. Umieść nową zakrytą kartę w rzędzie swoich kart i odrzuć oryginalną kartę (karty).
- Wziąć wierzchnią kartę z talii doładowań i użyj jej akcji. Oczywiście karta musi oferować akcję (jest to zaznaczone na karcie). Karty mogą mieć jedną z trzech akcji: spójrz na jedną ze swoich kart, spójrz na jedną z kart przeciwnika, wymień jedną kartę z przeciwnikiem.
- Okrzyk: CABO!
(*) Uwaga: Jeśli gracz chce wymienić więcej niż jedną kartę, musi zaznaczyć je w widoczny sposób, a karty MUSZĄ mieć taką samą wartość po odsłonięciu awersu. Jedynie w tym wypadku może je odrzucić. Jeśli jednak nie mają tej samej wartości, musi je zatrzymać a jedyny „benefit” to ten, że może je trzymać odkryte.
Gdy gracz krzyknie CABO!, wszyscy pozostali gracze mają ostatnią turę w tej rundzie. Gracze sumują wartości kart znajdujących się przed nimi, a ich suma jest liczbą punktów karnych, które zdobyli w tej rundzie. Punkty karne są dalej dostosowywane zgodnie z innymi zasadami (np. jeśli gracz, który krzyknął CABO!, ma najmniej punktów karnych, jego punkty są zerowane).
Koniec gry
Gdy którykolwiek z graczy zdobędzie więcej niż 100 punktów, gra kończy się i wygrywa gracz z najmniejszą liczbą punktów karnych. Jeśli żaden z graczy nie zdobędzie 100 punktów, rozpocznie się kolejna runda gry, a punkty z każdej rundy zostaną zsumowane.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Gelsomina za jego uprzejmą zgodą.