Sylvan Dale dotknęły trzy katastrofy, które zdewastowały to leśne królestwo. Najpierw powodzie, później dzikie trolle, a na koniec stado przerażonych dzików. Starszyzna klanu zdecydowała zatem, że przyszłość leży w budowaniu wysoko w koronach drzew, z dala od niebezpieczeństw na ziemi. Zaprosili najlepszych architektów by zaprojektować nowe Sylvan Dale - bezpieczne królestwo w gałęziach drzew.
W Builders of Sylvan Dale gracze wcielają się w rolę architektów, którzy budują domy dla mieszkańców Sylvan Dale. Jednak na ziemi nie jest bezpiecznie, więc muszą je zbudować na wysokości aż sześciu pięter drzew powyżej planu gry. Będą rywalizować o dominację w każdym zbudowanym drzewie, a co gorsza, oprócz budowania będą mogli również do pewnego stopnia burzyć drzewa. Gracz, który zdobędzie najwięcej chwały (= punktów) w grze, wygra również grę.
Przygotowanie gry i wprowadzenie głównych elementów gry
W zależności od liczby graczy, wybierana jest odpowiednia strona planu gry, aby reprezentować las w Sylvan Dale. Gracze umieszczają fundamenty drzew, które mają zostać zbudowane na zaznaczonych polach (należy je złożyć przed pierwszą rozgrywką, aby umożliwić zbudowanie drzewa). Liczba graczy decyduje głównie o tym, ile drzew można zbudować.
Następnie każdy gracz wybiera swój kolor i bierze 16 płytek drzew w tym kolorze. Każda płytka przedstawia budynek mieszkalny w jednym z 4 stylów architektonicznych. Gracze tasują otrzymane płytki, dzielą je na 2 stosy po 8 płytek i umieszczają jeden ze stosów przed sobą (do wykorzystania w pierwszej rundzie gry, a drugi w późniejszej drugiej rundzie).
Następnie gracze tasują karty gry, tworząc talię doładowania, a każdy gracz bierze 4 z nich na początek. Odwracając kolejne 3 gracze utworzą wspólną ofertę. Na każdej z tych kart znajdują się 3 istotne informacje (ich znaczenie znajduje się w opisie przebiegu gry):
- mieszkanie i jego styl architektoniczny
- symbol zasobu
- stworzenie (nie ma to wpływu na grę w podstawce)
Ostatnim krokiem jest przygotowanie zapasu żetonów, takich jak młoty, topory, mosty, wierzchołki drzew lub żetony punktów/sławy, które gracze wezmą, gdy zdobędą punkty podczas gry.
Przebieg gry
Rozgrywka w Builders of Sylvan Dale trwa 2 duże rundy, na koniec których następuje ocena prestiżu (= zdobywanie sławy/punktów). Koniec każdej rundy jest określany przez moment, w którym ostatni gracz użyje swojej ostatniej płytki drzewa ze stosu na daną rundę (na początku gracze mają 2 stosy po 8 płytek).
Podczas rundy gracze zmieniają się co pewien czas, a każda tura składa się z 3 faz:
- Zagranie karty - gracz wykłada przed sobą kartę z ręki, która wpływa na następną fazę jego tury.
- Umieszczenie płytki drzewa - teraz gracz bierze górną płytkę drzewa ze swojego stosu i umieszcza ją na drzewie, którego górna płytka odpowiada stylowi architektonicznemu mieszkania, który znajduje się na karcie zagranej w fazie 1 tej tury. Drzewo nie może mieć więcej niż 6 pięter.
- Uzupełnienie karty - gracz kończy swoją turę, uzupełniając kartę ze wspólnej oferty (oczywiście w tym przypadku uzupełnia ofertę) lub wierzchnią kartę z talii uzupełnień.
Następny gracz może kontynuować.
Zasady punktacji
Na koniec każdej rundy głównej następuje proces punktacji w celu oceny prestiżu (dominacji) graczy w każdym drzewie na planszy. Gracz, który ma więcej płytek w swoim kolorze na drzewie, zawsze otrzymuje punkty za to drzewo (w przypadku remisu decyduje płytka znajdująca się wyżej na drzewie). Liczba punktów za drzewo jest następnie określana przez jego wysokość (łącznie z podstawą). Ponadto las Sylvan Dale jest podzielony na 5 dzielnic, a nawet w tych dzielnicach określa się dominację gracza. Ten, kto ma przewagę w największej liczbie drzew w danej dzielnicy, ma również przewagę w tej dzielnicy. Za każde drzewo znajdujące się w dzielnicy gracz otrzymuje dodatkowe 2 punkty.
Dodatkowe punkty można zdobyć natychmiast, dodając dwa rodzaje żetonów (flagi i mosty) do budowanego miasta drzew. Oba żetony mają swoje własne zasady. Flagi przynoszą po prostu 5 punktów za lokalizację. Mosty dają tyle punktów, ile wynosi wysokość drzew połączonych mostem (w momencie umieszczenia mostu).
Korzystanie z żetonów (młoty, siekiery i wierzchołki drzew)
Gracze otrzymują te żetony za każdym razem, gdy zagrają 3 karty z tym samym symbolem danego zasobu. Dlatego też gracze nie odrzucają kart po ich zagraniu, ale zatrzymują je odkryte przed sobą. PO uzbieraniu trzech kart o tym samym symbolu, gracze odrzucają je, biorąc zarówno odpowiedni żeton.
Następnie mogą użyć żetonów, które otrzymają w swojej turze. Młot pozwala usunąć górną płytkę drzewa z dowolnego drzewa. Siekiera przenosi górną płytkę z jednego drzewa na drugie. Wierzchołek drzewa zamyka dane drzewo i nie można już do niego dokładać płytek.
Koniec gry
Gra w Builders of Sylvan Dale kończy się po drugiej rundzie, gdy gracze wykorzystają wszystkie swoje płytki drzew. Podobnie jak po pierwszej rundzie gry, punkty zdobyte za drzewa i kwatery są podliczane, a wszystkie punkty zdobyte podczas gry są sumowane. Gracz z największą liczbą punktów zostaje najsłynniejszym architektem Sylvan Dale i zwycięzcą gry.
Przetłumaczono z oryginalnego tekstu użytkownika Zeus za jego uprzejmą zgodą.